Fandom

Dalmata Wiki

Dalminizam

13pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Dalminizam je historijska religija Dalmata ( prastanovnika Dalmacije) i skraćeni naziv za novi religijski pokret Dalministički Pokret ( Dalminist Movement)

Izvorni Dalminizam Edit

Dalminizam vuče porijeklo od najstarijih vremena. Stari Dalmati nisu imali naziv za svoju religiju . Dalminizam je kasnije potisnut od strane Rimljana i zamijenjen prvo rimskom religijom , a kasnije kršćanstvom , ali se očuvao u izoliranim sredinama i u prikrivenom obliku. Od izvornog Dalminizma su ostali malobrojni Runski zapisi i poneki ostatak hramova i svetih mjesta.

Pod utjecajem Dalminizma je nastala srednjovjekovna Dalmatinska crkve , kasnije Bosanska Crkva koja je miješala izvorna vjerovanja s kršćanstvom , i koju su progonili katolici i pravoslavci. dalmatinski i bosanski nadgrobni spomenici "stećci" su ostatak izvorne dalmatske tradicije ( runske stijene , u švedskoj runstenar ) . Prvobitni dalmatski stećci su bili izvorno ispisani runama , ali su one kasnije otučene , jer se u narodu vjerovalo da su to "ćifutska" (hebrejska) slova.

Osnovna vjerovanja Edit

Dalministi vjeruju da je svijet i ljude stvorio bog Vodan , da je središte svijeta Dalminium ( vjerovatno Glamoč ili neko drugo obližnje mjesto u zapadnoj Bosni) , i da svi ljudi bijele kože i bijele (plave) kose potječu iz Dalmacije. Dalministička vjerovanja su zapisana u knjizi Liber Dalminium koja je napisana na dalmatinskom jeziku. U Dalminističkoj religiji osobito mjesto zauzimaju Rune kojima se pridaju magična svojstva i vjeruje se da ih je otkrio Vodan nakon što je devet dana i noći visio pribijen na drvetu , umro i ustao od mrtvih.

Vodan Edit

Vodan je bog u Dalminističkoj religiji. On je više manje sličan Wodan-u / Odin - u iz germanske i nordijske mitologije , ali treba dodati da većina nordijskih mitoloških priča su kasnije izmišljene od strane ljudi i nisu dio dalminističkog vjerovanja. Dalministi osim u Vodana vjeruju i u Anse (niže bogove). Vodan i Ansi žive u Val Askondoit( skrivena dolina).

Sveta mjesta Edit

Dalministi svoje religijske obrede provode u hramovima ( građevinama izgrađenim od kamena ili drva , s oltarom u sredini na kojemu se nalaze kipovi vodana , pojedinih Ansa i drugi obredni predmeti kao što su npr. pločice s ispisanim runama koje služe za proricanje.

Osim hramova , sveta mjesta su i svete šume , drveće , sveti izvori , rijeke i planine.

Neki obredi se vrše na otvorenom , u prirodi.

Svećenici Edit

Dalminizam je historijski imao svećenike , ali pošto ih sada nema , obrede može vršiti svatko. dalministički pokret u budućnosti ima namjeru osnovati školu u kojoj bi se školovali dalministički svećenici.

Historijski je skoro svaki hram ili sveto mjesto imao svećenika ili svećenicu koji su čuvali određeno sveto mjesto i živjeli u blizini njega.

Zagrobni život Edit

Dalministička religija naučava da će pravednici ( jost jomni de ziant) jednog dana ustati od mrtvih i živjeti život bez kraja u skrivenoj dolini.(LD16) Oni koji nisu to zaslužili će biti reinkarnirani u ljude ili u životinje.

Lot Edit

Dalminizam vjeruje u postojanje zlog boga po imenu Lot koji pokušava iskvariti ljude . Njegovi sljedbenici prema liber dalminium se nazivaju Lotjudi ili Lotjomni . Oni su opisani kao dlakavi tamnoputi ljudi s juga koji su osnovali grad Mon Uarg Sali u kojemu su podigli hram Lot-u i tu prinoslili životinjske žrtve zbog čega je "cijeli grad smrdio po spaljenom mesu"(LD 8,7)

Svetci Edit

Dalministi vjeruju i u svetce , odnosno ljude koji su svojim životom ili mučeničkom smrti zadužili narod. Ovo vjerovanje je novijeg datuma i većina svetaca su novoproglašeni u zadnjih nekoliko godina. Današnji Dalministi posebno štuju ljude koji su poginuli u drugom svjetskom ratu braneći Dalmaciju od tzv. antifašista.

Vanjske veze Edit

https://wikisource.org/wiki/Liber_Dalminium